על ילדים ונוער בסיכון

על ילדים ונוער בסיכון
 
כתבה ראשונה בסדרה על הגדרת נוער בסיכון, זיהוי ודרכי ההתמודדות במסגרת התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון
 
התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון הינה תכנית השמה דגש על צמצום מצבי הסיכון של ילדים ונוער, החל מגיל הלידה ועד גיל 18, אשר החלה לפעול בכרמיאל לפני כשנתיים.
 
מהו המושג ילד בסיכון? מה הכוונה בסיכון? מהם מצבי סיכון והאם הם מתרחשים בכל שכבות האוכלוסייה? כיצד ניתן לצמצם את היקפם? בשל אירועים קשים בעבר שהסתיימו במותם של ילדים צעירים, טווח ההגדרה של ילד בסיכון התרחב בשנים האחרונות וכיום גם מתייחסים לכלל המצבים הפוגעים בילדים ובני נוער במכלול צרכים, במספר תחומי חיים בסיסיים, מצבים המסכנים אותם במשפחתם ובסביבתם, ואשר כתוצאה ממצבים אלה נפגעה יכולתם של הילדים לממש את זכויותיהם על פי האמנה לזכויות הילד.
 
על כן, זוהו שישה תחומי חיים כמגבירי סיכון:
 
1.      קיום פיזי בריאותי והתפתחותי: תחום זה מדבר על בעיות ועיכוב התפתחותי ביחס לבני הגיל, עיכוב שפתי ועוד.
 
2.      השתייכות למשפחה: הכוונה ליחסים ולקשר רגשי עם ההורים, תפקוד הורי, התמודדות ההורים עם התנהגות ילדיהם, קושי לדאוג ולקבל שירותים נחוצים.
 
3.      למידה ורכישת מיומנויות: הישגים לימודיים נמוכים, חוסר מעורבות בלמידה, היעדרויות מרובות.
 
4.      רווחה ובריאות רגשית: תחום זה מדבר על הקושי בדחיית סיפוקים, דימוי עצמי נמוך.
 
5.      השתייכות והשתתפות חברתית: מימד זה מתייחס לקושי בהסתגלות חברתית, בדידות.
 
6.      הגנה מפני אחרים ומפני התנהגויות מסכנות שלהם עצמם.
 
בנוסף לשישה תחומים אלו, ישנם מצבי חיים שכאשר אחד מהם מתערער הסיכוי למצב סיכון גובר. מצבים אלה יכולים לנבוע מקשיים כלכליים (אבטלת אחד ההורים או שניהם), משבר משפחתי (גירושין, מחלה, מוות), מוגבלויות שונות (של אחד ההורים ו/או שניהם), לקויות למידה ופערים התפתחותיים (קשיים בשפה ורכישת שפה, התפתחות מוטורית), מעבר בין מסגרות חינוך (בין הגן לבית הספר, בין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים, בין חטיבה תחתונה לחטיבה עליונה), מעברי מגורים והגירה (רכישת שפה, שוני תרבותי), סביבת מגורים, קשיים לימודיים (פערים לימודיים, נשירה), שונות חברתית (מגזר, תרבות, מגדר).
 
מתוך התיאור הנ"ל, ניתן להבין שילדים ונוער בסיכון יכולים להיות בכל שכבות האוכלוסייה ובכל מקום, בכל קבוצה ובכל מעמד. מטרת התוכנית הינה לצמצם את היקף הסיכון של הילדים על ידי איתור מוקדם ולהציע להם מענים שימנעו את הסיכון.
 
התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון עושה זאת באמצעות מענים, שירותים והתערבויות הניתנים לילדים, לבני הנוער, להורים ולאנשי החינוך הפורמאלי (מעונות היום, גנים ובתי הספר) והבלתי פורמאלי (מועדוני הנוער, מתנ"סים), תוך מתן כלים שימושיים, להם עצמם, להוריהם ולאנשי החינוך ובניית שיתופי פעולה ואמון בין כולם. המענים לעיתים פרטניים, קבוצתיים או עירוניים וניתנים במסגרות הלימוד או בשעות אחר הצהריים בשיתוף פעולה של כל הגורמים המטפלים והחינוכיים שבעיר.
 
בכתבה הבאה בסדרה נספר לכם על המענים השונים הפועלים בכרמיאל במסגרת התכנית והעונים לצרכים שעלו ומותאמים לרצף של איתור טיפול ומניעה תוך שיתופי פעולה.
 
 
כיתוב תמונה:
 
אלדר ביקר בתיכון אדם חברה וטבע
בשבוע שעבר ביקר ראש העיר עדי אלדר בתיכון אדם חברה וטבע. בביקורו נחשף ראש העיר לפרויקטים ולפעילויות השונות והתרשם מיוזמות החניכים. רכזות בית הספר, הדס פלדמן וסתו הרצוג, העניקו לאלדר מתנה כמחווה שתי יצירות ייחודיות אותן יצרו חניכי התיכון - שירים וציורים המסכמים את תהליך ההתחנכות.
צילום: סתו הרצוג.

תאריך עדכון: 10/05/2018