- מנהל מרכז הגישור – ישראל גיטלמן
- טלפון: 04-9986232
- טלפון נייד: 054-6501705
- דוא"ל: mgishur@walla.com
- כתובת: רחוב צה"ל 107 (בנין הספרייה העירונית קומה ב'), כרמיאל
המרכז מסייע בפתרון סכסוכים בהסכמה, בתחומים שונים העולים מהקהילה, תוך הטמעת ערכים של כבוד הדדי, סובלנות, ושמירה על מערכת יחסים טובה, המביאים להפחתת האלימות.
המרכז משמש כתובת לכל אזרח בכרמיאל המבקש לפתור קונפליקט/סכסוך שאליו נקלע. צוות המכרז כולל מומחים מתחומים שונים המסייעים באיתור אלטרנטיבות לפתרון הבעיה. הצוות מוביל את התהליך לפתרון המתאים – לשני הצדדים, תוך חסכון זמן, כסף ושמירה על סודיות מלאה.
הגישורים מתבצעים במרכז הגישור. משרדיו נמצאים בקומה השנייה בבניין הספרייה העירונית ברח. צה”ל 107.
מעבר לפתיחת דלתותיו בפני כל התושבים המרכז בשיתוף המחלקה לשירותים חברתיים החל לשתף את בתי הספר היסודיים ואת פעילי השכונות השונים בשפת הגישור באמצעות השתלמות למורים, תכניות לתלמידים ולפעילים.
פעילות מרכז הגישור באמצעות פעילי השכונות מגיעה לכלל התושבים ומציע את שירותיו. פעילים אלה עוברים הכשרות באמצעות המרכז וכבר היום פועלים במספר שכונות כ”שגרירי גישור”.
חלק מהתלמידים הכשרה כמנהיגי גישור ובשני בתי ספר כבר פועלת מנהיגות מגשרת בהצלחה.
במטרה לחשוף את השפה הגישורית ואת שירותי המרכז ולהגיע לציבור רחב יותר בונה המרכז שיתופי פעולה ושותפויות עם גורמים רבים בעיר כמו: תרבות הדיור, פיקוח על הבנייה, משטרה, הגיל השלישי ועמיגור. העבודה המשותפת כבר הביאה למרכז מקרי גישור רבים המטופלים בהצלחה על ידי מרכז הגישור.
בקיץ 2011 הנהלת בית המשפט החליטה למסד את ההעברה של תיקי תביעות קטנות למרכזי גישור. נקבעו קריטריונים לאיזה הוא המרכז הגישור המתאים ומיהו מגשר מורשה לטיפול בתיקים מבית המשפט. הנהלת בתי המשפט יצאה במכרז לבחירת מרכזי הגישור העומדים בקריטריונים שנקבעו. מרכז הגישור הקהילתי כרמיאל עמד בכל הקריטריונים החדשים שנקבעו. עמידה זו מעידה על יכולותיו ורמתו הגבוהה של מרכז הגישור.
מהו גישור
הגישור הוא גישה נפוצה ליישוב סכסוכים בהסכמה ומהווה חלופה להתדיינות בבית משפט ולפתרונות שבהכרעה. המונח יישוב סכסוכים בהסכמה, (ADR – Alternative Dispute Resolution) מתייחס לתהליכים שיתופיים, שנועדו להוביל את הצדדים לנהל ביניהם, מרצונם החופשי, משא ומתן, בסיוע של גורם מקצועי (המגשר).
בגישור המטרה היא לגרום לצדדים ליישב את המחלוקות ביניהם בהסכמה, בהתאם לרצונות ולצרכים שלהם, תוך שהם שולטים בתהליך ובתוצאותיו.
להצלחת התהליך נחוצה סביבה פיזית ורגשית “בטוחה”, ותפקידו של המגשר הוא להבטיח, שיתקיימו התנאים והאווירה המתאימים, אשר יעודדו את הצדדים להגיע להסדר.
תיאור התהליך
בתהליך הגישור יושב מגשר מנוסה ומוסמך ומולו יושבים המגושרים. המגושרים חותמים על הסכם לניהול ההליך . התהליך הינו רצוני אשר במהלכו פועלים הצדדים בסיוע המגשר להגיע להסכמות בנוגע למחלוקות שביניהם תוך זיהוי והבנת הצרכים והאינטרסים של כל צד. התהליך מתנהל באווירה רגועה ומכובדת בסיועו של המגשר תוך ניסיון לבנות אמון, והכרה הדדית בין המעורבים. התהליך אורך כשעתיים.
המגשר
- מקצועי ונטרלי.
- אינו שופט או בורר ולכן אינו כפוף לכללי המשפט והבוררות, ואין לו סמכות לכפות פתרון.
- מנהל תהליך הוגן ומאוזן שנותן ביטוי לצרכים ולאינטרסים של הצדדים.
- מסייע לצדדים לגלות את קשת הפתרונות העומדים לרשותם.
- מנחה את התהליך בהתאם למבנה מוגדר המבוסס על מספר שלבים
יתרונות הגישור
- הליך יעיל קצר וממוקד ולכן חוסך זמן וכסף.
- מעורבות הצדדים בעיצוב ההסכם מאפשרת את שליטתם בתהליך.
- במסגרת גישור ניתן להגיע לפתרונות יצירתיים שלא מתאפשרים במסגרות אחרות.
- חיסיון – על תוכן ההליך מוטל חיסיון וכל הנאמר במסגרתו לא יוכל לשמש כראיה בכל הליך אחר.
- שמירה על מערכת היחסים העתידית ולעתים אף בנייתה מחדש.
- תהליך אנושי המאפשר דיאלוג התבטאות פתוחה וכבוד הדדי.
- הגישור מוכר ע”י המערכת המשפטית – במידה ומגיע מבית המשפט ויש הסכמה היא מקבלת תוקף של פסק דין. במידה ואין הסכמה התיק חוזר למסלול המשפטי ללא כל פגיעה. במידה ולא הגיע מבית המשפט, להסכמה יש תוקף של כל הסכם או חוזה אחר וניתן גם לבקש מבית המשפט לתת לו תוקף של פסק דין.
[*נלקח מתוך: לי לי-און, גישור ויישוב סכסוכים בקהילה, “תאוריה ומעשה”, (2000), המרכז הארצי לגישור וליישוב סכסוכים, משרד המשפטים]